torsdag 21 februari 2013

Svar till anonym!

Intag: 1600 kalorier.

"Hej :) jag undrar om du gar npgot tips på hur jag ska gå ned i vikt. Jag vöger 56-58kg, midjemått 68cm och är 173cm lång... D': jag tränar ca 3gr i veckan. mina föräldrar låter mig inte gå på någon diet men jag tar iaf alltid soppa i skolan numera. Hur mycket kcal bör jag äta på en dag för att gå ned i vikt? Hur ska jag äta kcal snålt utan att mina föräldrar märker? hur ofta bör jag träna? 0: Kram < 3" // Anonym


Hej! Jag tycker inte som att det låter att du behöver gå ned i vikt alls. Hur gammal är du? Vad tränar du tre gånger i veckan? Beroende på din ålder och träning så bestämmer det hur mycket du bör äta. Du är ganska lång och säkert ung och växer, då behöver din kropp fler kalorier. Jag skulle säga MINST 1500 kalorier. Ät mat, det är bara bra. Om du äter för dåligt så kommer din kropp må dåligt, även ditt psyke. Du borde äta protein t.ex. om du vill bli lite mer fast och fit. Men ta inte bort något, t.ex. kolhydrater för det behöver kroppen under träning. Din förbränning går även upp när du tränat och om man tränat under en lång period så kan kroppen vänja sin till att ha en hög förbränning. Mixtra inte med den! Jag kan äta onyttiga saker och ändå gå ner, så du behöver inte vara rädd för att äta godis och dylikt någon gång ibland. Låt hela processen vara ångestfri! Egentligen gäller det väl att äta och träna med måtta. Kram. :)

1 kommentar: