tisdag 12 augusti 2014

En helg och en måndag.

Min helg. Min helg har varit bra, trots ångest och för lite sömn. I lördags så åkte jag och Erik till Naturhistoriska museet och gick på Cosmonova. Två stycken faktiskt. Mysigt. Innan hade vi även plockat en varsin pastasallad på Hemköp i stan. Enkel och gott och relativt ångestfritt. Den åt vi på Naturhistoriskas uteplats. Också mysigt, i alla fall om man bortser från getingarna. Sedan åt vi en varsin GB Sandwich medan vi väntade på att vår Cosmonova-film skulle börja. Ångest över 200 kalorier extra men försökte att vara glad ändå. Trots att byxorna klämde åt och jag såg alldeles för fet ut för att få vistas ute. I alla fall i mitt eget huvud. Fast det är ju där det räknas. Vid halv sju är vi inne i stan igen. Vi vet inte riktigt vad vi ska göra. Hitta på något mer eller åka hem. På en stenbänk vid Sergel är ångesten så himla stark att jag måste fälla några tårar på Eriks axel. När vi pratat lite och jag mår lite bättre så åker vi hem. Vi bestämmer oss för att äta kebab med bröd och dela på en pommes samtidigt som vi spelade tv-spel. Kändes mysigt trots ångest. Kan även tillägga att pastasalladen var det första näringsrika jag ätit på fem dagar och den första maten jag hade ätit på tre. Inte konstigt att min kropp mår skit.

Igår, söndags, så åkte vi till Skansen. Återigen kroppsångest i de där tajta byxorna. Återigen en ihopplockad pastasallad från Hemköp. Denna gång åts den på Skansen. Efter det så ville Erik ha glass och tyckte det var självklart att jag också skulle ha. Ångest. Skulle man välja den ätstörda delen och ta en kula eller den andra ätstörda delen och välja tre? Det blev två. Kändes normalt. Lagom. Andas. Gick runt och åt min glass och såg på andra människor som åt glass. Ångest ändå. Fokuserade lite väl mycket på kalorier, glass och ångest. Dumt. När glassen var borta så gick vi runt en hel del. Tittade på djur. Skrattade. Pratade. Fotograferade vargar. (Favoritdjuret.<3) Det var en bra dag. När vi tittat runt på alla djur samt gått in i några hus som skulle visa hur det var för länge sen runt om i Sverige så åkte vi in till stan igen. Stannade på en uteservering där jag drack en cola light medan Erik tog en mojito. Vi pratade lite om min eventuella ÄS och det var jobbigt. Vi pratade inte så mycket som jag hade velat dock men men.. Han trodde att jag redan sökt hjälp, för vi pratade en del om det förut, så han blev förvånad när jag sa att jag inte skickat in någon ansökan än. Efter en stund till gick vi till Kungsträdgården. Hittade en glasskoisk med sorter vi aldrig sett förut. Vi delade på speciell våffla med tre kulor glass toppat med mjukglass. Jag åt mest av mjukglassen medan Erik åt den vanliga haha. Våfflan ville ingen ha så den fick papperskorgen. Erik var sugen på mat och gick till Max. Han beställde lökringar och två cheeseburgare. Gav mig ena och jag tog faktiskt några tuggor. Det var inte gott och jag tänkte inte hetsa i mig bara för att. Så gav tillbaka den till honom, vilket kändes bra. Väl hemma så spelade vi lite mer tv-spel innan det var dags för honom att sova. Jag peppade massa bra friskhetsgrejer på nätet innan jag somnade någon gång runt halv sex. Bra där!

Idag vaknade jag sent, skönt som fan att få sova ut. Inte ätit så mycket idag. Svält mig själv faktiskt. Konstigt med tanke på gårdagen. Var i centrum och handlade med Erik idag och var även inne på biblioteket där jag hittade lite böcker om ätstörningar som jag hoppas kan hjälpa.

En sak som förvånade mig var för en timme sedan när jag kände mig så himla svag och hela kroppen skakade. Hade ätit 580 kalorier. Jag brukar inte reagera särskilt hårt på svält, i alla fall inte på bara en dag. Antar att det är kombination av svält och näringsbrist. Åt ett litet äpple, det minsta som fanns i kylen. Tog dock trettio minuter innan jag orkade resa på mig och gå till köket på grund av svaghetskänslor. Äpplet hjälpte inte särskilt mycket. Efter kanske en till halvtimme gick jag och tog ett normalstort äpple, åter igen med svaghetskänslor. Jag mår bättre nu men har ångest. Och även om jag får ångest av att äta så här sent så är det ingenting mot ångesten av att låta mamma se mig äta samma dag som hon frågat "Ska du med och träna imorgon?".

Intag: 687 kalorier.

3 kommentarer:

  1. Låter som att du haft en ganska bra helg förutom att du har haft ångest, synd att ÄS ska förstöra så mycket.. Kram, tänker på dig.

    SvaraRadera
  2. Det som oroar mig mest är inte ÄS:en, utan din fruktansvärda ångest. Det finns hjälp att få, och innan ångesten är borta tror jag inte att du kan arbeta ordentligt på ÄS:en :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, det var inte alls så jag menade, jag trampade fel, som vanligt :(

      Det jag menade var typ att ångest kan vara en egen del, som den är för mig, men efter din kommentar tänkte jag till och insåg att du inte alls har samma problematik som jag har. Du har naturligtvis rätt. Din ångest och ÄS är en del, de hör ihop. Sorry, det var inte alls meningen! (tala först och tänka sedan, det är jag i ett fucking nötskal)

      Radera