torsdag 16 januari 2014

Mormor.

Mamma väckte mig imorse och jag trodde jag försovit mig. Klockan på väggen såg ut att visa halv elva men hon var tio i sex, så blandade ihop visarna.

Mormor hade nyss somnat in. Upp direkt. Ingen skola. Apatisk, konstig, ledsen. Vi fixar lite hemma och åker sedan till äldreboendet. Skakningar i taxin. Säger inte så mycket när vi träffar gammelmormor och mormors bror Lennart. Vi pratar med någon sköterska och går sedan in till mormor. Jag har aldrig sett en död människa förut. Det var så obehagligt. Gjorde ont, kändes konstigt. Hon såg inte äkta ut. Halvöppna ögon, helt stilla, gulaktig hy, mörk under ögonen. Hon såg mer ut som en docka eller något. Det där var inte mormor men det var det ju. Kramar alla, gråta lite i Sandras famn. Alla pratar lite grann och är ledsna.

En ny sköterska kommer in och pratar med oss. Jag är så varm att jag tar av mig jackan. Fortfarande varm, jobbigt att stå, mår väldigt illa. Säger till mamma. Måste ut. Hon följer med, vi ska ut och ta luft. När vi väntar på hissen så håller jag i henne. Sen minns jag inget på några sekunder, var bara tyst och mörkt. Hör avlägset mamma som håller i mig och säger att jag måste ställa mig upp. Vaknar till och ställer mig upp. Har svimmat lite kort. Sitter på den lilla, söta tant/gubb-"stolen" i hissen. Har konstiga pirr/domningar i ansiktet och handen. Något av det obehagligaste jag upplevt. Sitter på en bänk och tar lite luft. Mamma ringer Lennart och berättar vad som hände lite snabbt. Mamma pratar, jag svarar lite. Känner mig konstig. Sandra, min moster, kommer ut. Undrar lite och vi pratar om hur alla fungerar olika. Mamma pratar ut mycket medan jag är ganska tyst. Sandra sa att mamma var en ångvält och jag var en mussla. Lite skratt och hålla med. Sandra säger att sköterskorna ordnat macka och saft till mig. Så snälla. Vi pratar lite till innan vi åker upp igen. Vi sitter och fikar på macka och jag fick saft medan alla andra drack kaffe. Vi sitter och pratar allihopa. Om minnen. Jag lyssnar mest. Jobbigt men skönt också. Sedan kom läkaren och vi åkte hem vid tio. Så vi var där ett tag.

Sedan har vi pratat, varit på Coop med grannen, pratat mer, haft fina människor (släkt) över och pratat och ätit. Nu på kvällen så såg jag, mamma, Sandra och Erik på Magnus Betnér. De gick och la sig för ett tag sedan. Jag kan inte. Mår så konstigt.

Haft ont i bröstet/hjärtat lite då och då, men det brukar jag ha. Fått värmeattacker och illamående. Ont i magen. Och nu en kylig, kittlande känsla i ena handen. Obehagligt. Hoppas på att somna enkelt. Funderar på att sätta ihop en lista på Spotify eller sätta på en barnfilm. Är rädd att jag ska tänka för mycket på mormor så som jag såg henne idag. </3

6 kommentarer:

  1. massa hjärtan till dig fina Nathalie <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3

    SvaraRadera
  2. Vad obehagligt! Jag beklagar verkligen.
    Styrka och kramar till dig fina Nattis. <3

    SvaraRadera
  3. Stor kram, alltid lika jobbigt att förlora någon man älskar. ♡♡

    SvaraRadera
  4. Många värmande kramar till fina dig. <3... Tror det kan vart bra att du var där. Som att du fick säga adjö till henne. Vet att det är jobbigt nu. Nu får du försöka vila. O ta hand om mamma lite också. Kraaaam

    SvaraRadera